Trender inom webbdesign, del 3

Välkomna till den här tredje och avslutande delen av artikelserien om trender inom webbdesign. Eftersom trender och mode är avgörande för utformningen av en webbsida, och för hur väl webbsidan i fråga mottas av användarna, gäller det som webbdesigner att ständigt hålla sig uppdaterad på vad som är inne för stunden. Just därför skriver jag den här serien. Här går jag igenom några aktuella trender inom just ämnet webbdesign. I de två föregående delarna har jag bland annat diskuterat hur den ökade användningen av mobiltelefoner gör det allt viktigare för webbsidor att ha en mobilanpassad version. Jag har även pratat om vilka visuella drag som är populära just nu, till exempel feta rubriker, ljusa färger och mycket luft – samtidigt som användningen av bilder är på väg ned. I den här delen ska vi kika lite närmare på hur berättande och interaktion har blivit alltmer centralt i webbdesignerns arbete.

Berättande

Begreppet ”storytelling” har vuxit fram de senaste åren inom flera området såsom marknadsföring, pedagogik och design. I teorin är det hela egentligen inte svårare än det låter – det handlar om att skapa en berättelse. På så sätt använder man de berättartekniska drag som i urminnes tider fängslat människor. Berättelser har en kraft som väcker intresse, och är alltså perfekta för den som vill fånga, och behålla, någons uppmärksamhet. Inom marknadsföring kan berättande användas för att göra reklam spännande och lustfylld, istället för tjatig och irriterande. På samma sätt kan berättande användas för att besökarna ska fastna för just din webbsida.

Berättande kan dock vara svårt att genomföra i praktiken. Det krävs spänning och progression, samt någon handling som väcker intresse och engagemang. Du behöver alltså sätta dig ned och fundera ut vad du egentligen vill berätta med din webbsida, och sedan komma på en bra idé för hur detta ska åstadkommas. Inte helt enkelt, men lyckas du kommer du att få en väldigt bra webbsida som belöning!

Interaktion

En annan viktig trend inom webbdesign i dag är interaktion med användarna. Det finns flera sätt att skapa möjligheter för interaktion. Ett sätt som länge används på sociala medier är att användarna kan ”gilla” eller kommentera olika inlägg och bilder. Det viktigaste med sådan interaktion är att användarna inte ska behöva uppdatera sidan – det ska ske automatiskt och snabbt så att användarna kan kommunicera i realtid. Fördelarna med att ha den här typen av interaktion på din webbsida är många. Bland annat känner användarna att de kan påverka och att de är mer delaktiga. Om de kommenterar någonting på sidan får du dessutom gratis feedback som du eventuellt kan utnyttja för att förbättra webbsidan. Dessutom ökar chansen att de kommer tillbaka till din sida om de har lämnat en kommentar – de vill ju antagligen få ett svar.

Sammanfattning

Nu har vi kommit fram till slutet av den här artikelserien och det har blivit dags för en kortare sammanfattning. En generell trend är att användarna vill ha information snabbt, och att de ofta använder sina mobiler för att söka efter denna information. Därför är det direkt avgörande för webbdesigners att utforma snabba, mobilanpassade sidor. Därtill ska informationen på webbsidorna vara enkel att hitta – fetstil och tydliga rubriker, tillsammans med luftig text, gör att användarna snabbt kan hitta vad de söker efter. Dessutom ska onödiga element, såsom bilder, hållas till ett minimum. När den visuella designen är avklarad är det därefter dags att hitta ett tema och en berättelse för sidan, samt att användarna ska kunna interagera med materialet. Lyckas du med dessa bitar kommer du ha en riktigt bra, modern webbsida!