Trender inom webbdesign, del 2

Trender och mode är såklart viktiga inom webbdesign, precis som inom alla annan form av design – och som webbdesigner är det nödvändigt att ständigt uppdatera sig angående vilka trender som är inne och populära just nu. Därför är den här artikelserien dedicerad åt just trender inom webbdesign. I den första delen diskuterade vi hur mobiltelefonens frammarsch ställer högre och högre krav på webbsidor att ha en mobilanpassad version för att tillgodose de användare som surfar från mobilen. I den här andra delen ska vi istället kika närmare på trender inom färg, form och layout.

Färg, form och layout

Den kanske absolut viktigaste visuella trenden inom webbdesign är ”luftighet”. Just fungerar uttrycket ”less is more” hyffsat väl som riktlinje för den som står inför att designa en webbsida. Webbsidorna ska vara avskalade och rena – det är viktigt att inge onödiga element stör upplevelsen eller riktar användarens uppmärksamhet bort från huvudbudskapet. Man vill inte längre klämma in mycket information samtidigt på skärmen, utan istället hålla innehållet luftigt, gärna med stora fria, orörda ytor, whitespace, runt den text och de bilder som står i centrum. Det ska vara en sorts minimalistisk design, men inte samma minimalism som tidigare varit populär. Tidigare var det raka och strama drag som dominerade inom den minimalistiska stilen. Nu är det snarare Mer rundade och flytande drag som premieras. Det ska vara minimalistiskt, men ändå mjukt. Runda kanter och tonande konturer bryter av det stela i minimalismen och gör den mer naturlig och gemytlig.

De stora tomma, vita ytorna ska gärna kombineras med fetstil och ljusa färger. På så sätt fångar du besökarnas uppmärksamhet och intresse, samt att användaren enkelt kan scrolla igenom innehållet och hitta den information som eftersöks. Webbsidan lämnar ett gott intryck och användarna kommer antagligen ge hemsidan fler besök.

Varje webbplats har sedan länge hållits samman genom att alla webbsidor som tillhör webbplatsen har haft ett gemensamt tema i sin design – till exempel samma färgtema. Det här är en gammal designteori som fått ett uppsving på senaste. 2017 lanserades nämligen CSS grid, ett nytt kraftfullt layout-system som bland annat hjälper webbdesignern att hålla ett tema över flera webbsidor.

Ytterligare en trend tycks vara att mängden bilder på webbsidor minskar till fördel för mer estetiskt väldesignad text, till exempel snygga typsnitt och tilltalande färgkombinationer. Vi verkar alltså ta ett steg tillbaka i utvecklingen mot de multimodala webbsidor, på vilka bild, text och andra medier kombineras och kompletterar varandra, som tidigare varit väldigt populärt. En anledning till detta kan vara att bilder gör sidan långsammare, och i dag är hastigheten mycket viktig – vi vill ha vår information snabbt! Alltså, inga onödiga bilder eller andra störande element, utan istället tydliga rubriker och fetstil samt luftig text som gör att vi snabbt hittar det vi söker.

Som vi kan se finns det en tydlig linje för vad som är trendigt just nu inom webbdesign rent visuellt. Och trenden ligger helt i linje med hur resten av samhället utvecklas: snabbt, enkelt och rent. Inga onödiga detaljer. Men det ska ändå vara mjukt och naturligt, bort från de hårda, raka, industriella linjerna. I nästa del av den här artikelserien fortsätter vi med ytterligare några trender, nämligen hur berättande och interaktion har blivit allt viktigare!