Trender inför 2019

I den förra artikeln skrev vi om vikten av att vara snabb på sak och anpassa sin webbdesign för att ladda snabbt. Men vi tänkte fortsätta den här serien om framtidens webbdesign genom att prata om platt design.

Platt design

Trots att den är minimalistisk så betyder det inte att platt design är tråkig. Genom att använda sig av kraftfulla färger med tydliga illustrationer så går det att skapa en platt design som berättar vilka ni är, vad ni gör och hur ni gör det utan att förvirra era användare med en massa saker som inte spelar någon roll för dem. Fördelen med en platt design är att den inte förlitar sig på en massa bilder för att fånga din användare. Den har inte heller massor med data att ladda när en besökare surfar in på din hemsida. Det betyder två saker för dina besökare: för det första så spelar det ingen roll vilken enhet din besökare går in på din hemsida från. Den kommer alltid att ladda snabbt och pålitligt vilket gör att personen för ett bra intryck av er. Det andra är att dessa snabba hemsidor har en förmåga att attrahera google och andra sökmotorer bättre.  Algoritmerna har nämligen förändrats under de senaste åren och de prioriterar nu att ranka hemsidor som laddar snabbare allt högre upp. Det betyder att om du har en förlegad gammal hemsida som tar upp till 10 sekunder att ladda så är det inte ens säkert att du hamnar särskilt högt upp på en sökmotor även om du fyller alla andra kriterier.

Mobile first

Men hastighet är inte den enda faktorn som sökmotorer som google använder sig av. Under 2015 började vi människor runt om på jorden att använda oss av våra mobila enheter i högre utsträckning än vad vi använder oss av våra datorer. Det betyder att de allra flesta av oss idag använder oss av våra mobiler när vi söker efter något på internet. Det påverkar oss på flera olika sätt: Det första är att sökmotorer idag i högre utsträckning rankar hemsidor som är responsiva högre än hemsidor som inte är responsiva. Din hemsida måste helt enkelt se bra ut oavsett vilken enhet en person använder sig av. Annars kommer den se dålig ut när personen besöker din hemsida, samt att sökmotorer kommer att säga att din hemsida inte är viktig och därmed ranka den lägre.

Tänk utanför lådan

Vi har haft internet i snart 20 år. Och trender kommer och går. Men något som vi måste börja applicera i allt högre utsträckning i vårt vardagliga arbete när det kommer till webbdesign är att tänka utanför lådan. Vi måste bli bättre i vårt kreativa arbete i att tänka hur vi kan förbättra och göra våra hemsidor bättre. Idag använder sig många personer av samma gamla tråkiga webbdesign år efter år och till och med byråer som hävdar att de har den senaste designen vet inte egentligen vad de håller på med eller varför deras webbdesign fungerar.