Sökordsoptimering, SEO

När skapar och driver en hemsida så vill du antagligen att folk ska besöka den. Och då är det viktigt att synas. Men vad är det egentligen som gör att vissa sidor hamnar högt upp bland sökresultaten på Google, medan andra sidor hamnar i ingenmansland? Och vad kan du tänka på när du skriver texter för din webbsida om du vill att den ska få många poäng hos sökmotorerna? Det ska vi kika lite närmare på i den här artikeln, som kommer att handla om sökordsoptimering, eller SEO.

Vad är sökordsoptimering?

Sökordsoptimering, eller SEO, är helt enkelt olika sätt för dig att öka chansen att Google och andra sökmotorer bedömer din webbsida som ett bra resultat att visa. Tjänster som Google tjänar sina pengar på att ge bra och relevanta resultat på folks sökningar, därför har de algoritmer som räknar ut vilka sidor som är bättre än andra – bäst sidor, enligt Google, hamnar längst upp. Därför är ditt uppdrag med sökordsoptimering att se till så att Googles algoritmer tycker att din hemsida är bäst! Men hur gör man det då?

Sökordsoptimering i praktiken

För det första behöver du veta vad folk söker på. Börja med att skriva ned en lista med ord som är relevanta för ditt ämne eller din bransch. Sedan går du in på Google och skriver in dina ord i sökfältet. Då kommer en lista med förslag upp som visare de vanligaste sökningarna med det ordet. Om du till exempel driver en sida om solglasögon så kan du skriva ”solglasögon” i sökfältet. Då kommer vanliga sökningar som ”solglasögon 2018”, ”solglasögon med styrka” och ”solglasögon dam” upp. Ett förslag är då att texter på din sida innehåller dessa ord, och helst fraserna i sin helhet, för att komma högt upp på vanliga sökningar. Du kan även gå in på Google Trends för att se vilka sökningar som är populära i olika geografiska områden just nu. Även Google Adwords kan hjälpa dig att hitta rätt sökord, eller annonsera din sida på Google. Det handlar alltså om att veta vad potentiella kunder söker på, och sedan se till så att dessa sökningar ger träffar på just din hemsida.

Men det finns även en hel del faktorer som avgör hur högt upp Google rankar din sida. Till exempel bör innehållet på sidan vara relativt fylligt. Några få rader på en sida räcker inte, utan texter bör åtminstone innehålla mellan 300 och 500 ord. Texterna ska dessutom vara unika för din hemsida. Att kopiera texter och klistra in på din sida är inte bara plagiarism, det gör även att Google värderar din sida lägre. Och glöm inte att uppdatera din sida ofta och lägga till nytt material. Sidor som uppdateras ofta hamnar högre upp i sökningar än sådana som Google bedömer som inaktiva.

Att andra länkar till din sida, eller delar den, gör också att Googles algoritmer värderar den högre, eftersom den verkar populär. Och när du väl har börjat få många besökare till sidan så hamnar du dessutom ännu högre upp. Det kan alltså gå lite trögt i början, men så fort folk har hittat till din sida så kommer antagligen ännu fler att göra det!