Sökmotormarknadsföring (SEM)

Många använder sökmotorer som till exempel Google dagligen i sitt privatliv eller på jobbet. Dessa hemsidor ger alla individer med internet möjligheten att leta efter information, hemsidor, produkter eller tjänster.

Men vad många inte vet är att sökmotorer även innehåller en hel del dold marknadsföring som gör att ett betalande företag eller hemsidor visas högre upp när människor söker på en specifik sak som är relevant till vad det företaget säljer eller erbjuder. Sökmotormarknadsföring som på engelska kallas för Sök Engine Marketing är således en betald aktivitet som gör ett företag eller hemsidor är mer synliga för sökmotorns användare. Men hur fungerar SEM och hur kan man som företag använda detta för att locka nya kunder till sin hemsida, blogg eller sociala medier?

Vad är sökmotormarknadsföring?

Sök Engine Marketing ska inte blandas ihop med SEO eller Sök Engine Optimisation som det är en förkortning av. SEM innebär att man som företag betalar Google AdWords, Google Shopping eller Youtube för att vara mer synligt för dessa sökmotorers kunder eller användare. Normalt sett så betalar man antingen per klick, så varje gång någon klickar på hemsidan tack vare marknadsföringen. Alternativt så betalar man per tusen visningar om man betalar sökmotorn för att visa en reklam eller video. Genom att betala för att hamna högre upp på söklistan kan man locka mängder av nya kunder och därför anses sökmotormarknadsföring som bland den bästa och mest effektiva metoden för att marknadsföra sin hemsida eller sina produkter. Men vilka andra fördelar kan sökmotormarknadsföring ge företaget och intäkterna?

Fördelar med sökmotormarknadsföring

Man räknar med att bara personer i Sverige söker på internet cirka tio miljoner gånger per dag. Detta öppnar då upp en enorm möjlighet för företag som vill synas mer online när personer runt om i landet söker efter specifika produkter att köpa, restauranger att boka bord på, bloggar att läsa eller recensioner att jämföra. Det har länge varit ett stort problem med att företag har svårt att nå ut till verkliga kunder eller att annonserna ses av rätt personer. resurser och marknadsföring köps då in av bolag som sedan rinner ut i sanden utan några vidare förtjänster. Den största fördelen med sökmotormarknadsföring är då att annonser, reklam eller budskap kan ses av relevanta personer och människor som är i rätt målgrupp eftersom deras hemsida eller reklam kommer upp som förslag när personen i fråga söker på en relevant produkt. En annan stor fördel med denna form av marknadsföring är att den är mindre kostsam där man betalar per klick eller visningar utan att förlora pengar när marknadsföringen inte når ut till rätt personer. Om man inte är säker på hur man marknadsför på en sökmotor som mest effektivt kan man alltid kontakta en marknadsföringsfirma som planerar och lägger upp en plan för hur marknadsföringen ska gå till för att nå ut till så många personer som möjligt. Det finns flera framstående marknadsföringsbolag i flera olika kategorier och prisklasser som passar både större bolag och mindre småföretagare. Öka intäkterna med sökmotormarknadsföring och erbjud produkter till fler kunder.  

Fördelar med sökmotormarknadsföring