En framgångsrik hemsida – del 2

När det kommer till sökmotorer och trafikkällor är det dumt att bara fokusera på en. Snöar man in sig på tillexempel bara Google eller Facebook så missar man en hel del, sociala medier, email marknadsföring, videor och så vidare är alla viktiga. När man ska publicera innehåll är följdriktigheten väldigt viktig, välj om du vill publicera dagligen, veckovis eller månadsvis och håll dig sedan till det. Det kan hända att man inte alltid håller sig till detta men att sikta på det är det bästa man kan göra. Detta innebär att besökare vet när de ska titta in för att kunna se nytt innehåll på sidan, något de så klart inte vill missa. Som Anthony Robbins sa: ”Det är inte det vi gör en gång någon gång ibland som formar våra liv. Det är det vi gör regelbundet.”

Positiv kritik

Gör det lätt för folk att kontakta dig och var öppen för kritik eller mindre positiva kommentarer om din websida, en del kommer komma från personer som generellt är väldigt negativa. Överlag är det dock så att människor vill hjälpa till och ge konstruktiv kritik som gör att du kan ändra på det. En del kritik kommer endast handla om stavfel och sådant. Först till kvarn är ett uttryck man ofta hör och kanske använder själv, men det är ett bra sådant. De som 1997 köpte Business.com kunde 2 år senare sälja det för $7.5 miljoner kronor, detta kanske inte är något som händer alltför ofta, men möjligheterna finns överallt runtomkring oss. Ta tillexempel Twitter, de första marknadsförare som hoppade på detta hade möjligheten att utnyttja detta innan nya regler sattes som gjorde att man inte kunde lägga till nya personer i samma takt längre. Ser man en möjlighet, ta den!

Onödig energi

Försök aldrig att hämnas på kommentarer eller email, folk kommer tycka annorlunda än du och risken finns att du till och med tycker de är något puckade, men de har rätt till sin åsikt. Vi har helt enkelt inte tid eller energi att motbevisa dem, det är inte heller viktigt att ägna ditt liv åt att försöka visa hur rätt du har och hur fel andra har, det är bättre att acceptera olikheter och fortsätta så som du vill. Som ordspråket lyder: ”Vill du har Rätt eller vill du vara Lycklig?”

Våga ställa frågan

Något annat man måste tänka på är att våga fråga. Det är som med allting annat i livet, vill man ha hjälp med något så är risken inte stor att någon kommer komma fram till en och fråga om de kan hjälpa till. Det syns inte utåt vad man vill göra eller vad man behöver, alltså finns det inte en chans för någon att erbjuda dig just det. Vill du tillexempel intervjua någon för en hemsida så är det bara skicka ut email med förfrågningar, även om du kommer få en del nej och en hel del inte ens kommer svara, så finns chansen att du också kommer få en del ja. Våga och vinn helt enkelt.