En framgångsrik hemsida – del 1

En lyckad hemsida är verkligen inte det lättaste att bygga upp, det krävs tid och kunskap för att lyckas skapa det man vill och variationerna för hur man kan utforma en hemsida är många. Men det finns en del regler man kan följa om man vill skapa en hemsida som får många besökare och jag tänkte gå genom ett par som använts i skapandet av hemsidor som fått miljontals besökare. För att ge sig själv chansen skapa en framgångsrik hemsida är denna lista bra att följa. Det spelar ingen roll om du börjar från noll eller har en hemsida som redan har hundra tusentals besökare, en hel del sajter glömmer åtminstone ett flertal av dessa saker när det gäller att skapa de bästa, möjliga hemsidor.

Skydda dig

Det allra första tipset, eller regeln om man hellre vill säga så, är att websidan ska laddas upp snabbt. Man får akta sig för intensiva plugins eller plugins som hamnar i konflikt med varandra. Dessutom är en stor grundläggande detalj är säkerheten från hackare. En sajt kan snabbt gå förlorad om man inte inkluderar ett sådant skydd, har man dessutom inte tänkt till ordentligt så hamnar man i en situation där man inte ens har en backup på detta. Man bör därför inte välja en sajt som inte har en dygnet runt live support, när saker och ting går riktigt illa vill man ha hjälp fort.

Felande länkar

Använd alltid .se eller .nu i webbadressen, och om det nu absolut inte finns några andra alternativ, undvik ett snedstreck / eller bindestreck – mellan orden i domännamnet, dessutom bör man också bygga en email lista från och med dag ett. Websidor går ibland, tro det eller ej, sönder. Ibland sker detta för vad som verkar vara helt utan anledning, sidor slutar visas som de ska och länkar börjar strula. Detta beror oftast på en konflikt med ett av de pluginprogram vi har valt att använda, så man bör använda till exempel Broken Link Checker för att kolla upp interna och externa länkar som är trasiga.

Websidor

Var bra på en

Sociala media är en stor fördel att använda sig av, men risken är att man sitter där med alla tre och inte är så speciellt bra på någon av dem. Mitt tips är att välja en enda Facebook, Instagram och Pinterest och bli överlägsen på den, alternativt kan man anställa någon som kan ta hand om dina konton på sociala medier och på så sätt lägga över ansvaret på dem för hur det går. Men ingenting av detta kommer göra någon som helst skillnad om du inte har en plan för din verksamhet, i detta fallet websidan. Hur skulle det se ut om man hade ett företag som sysslar med tegelstenar och murbruk men inte ha en plan för denna? Så om det är en självklarhet att ha det för den typen av företag så är det samma sak när det gäller en websida, lägg upp en plan som sträcker sig för den kommande månaden, 3 månader, 6 månader och 12 månader. Vart ser du din hemsida om 5 år? Genom att misslyckas med förberedelserna så förbereder man dig för att misslyckas.